تقسیم بندی وب سایت ها به دو گروه سایت های داینامیک و سایت ها استاتیک انجام می شود. برای طرح اولیه ساخت سایت باید بدانیم که موضوع اصلی برای طراحی سایت چیست؟(چه تفاوتی بین سایت استاتیک و داینامیک وجود دارد؟) آیا به دنبال طراحی یک سایت فروشگاهی (طراحی سایت شرکتی)که به معرفی و فروش کالا و محصولات می پردازد نیاز دازیم یا تنها بدنبال طراحی سایت شخصی برای معرفی یا بیوگرافی شخص خاصی می باشید.
از این رو انتخاب نوع تقسیم بندی ها برای انتخاب نوع سایتتان با توجه به فعالیت شما در آن زمینه بسیار مهم و دارای اهمیت می باشد.
در ابتدا برای درک بهتر این موضوع به تعریف هرکدام از انواع سایت های داینامیک و استاتیک می پردازیم.(سئو سایت , قیمت طراحی سایت)
سایت های استاتیک درواقع به سایت هایی گفته می شود که تنها از صفحات Html که همان زبان نشانه گذاری می باشد استفاده شده باشد. طراحی صفحات وب بدین صورت شاید در نگاه اول کار ساده ای باشد ولی نمی تواند مناسب برای بسیاری از افراد که دانش برنامه نویسی در این زمینه را ندارند داشته باشد. چراکه برای تغییر در هر بخش از سایت شما نیاز به دانشی دارید که بتوانید کد های مربوط به ان قسمت را ویرایش کنید یا حتی کد html اضافه تری نیز وارد کنید.
در این حال اگر شما حتی از دانش برنامه نویسی هم بهره مند باشید و بخواهید روزانه تغییراتی را در سایت خود ایجاد کنید قطعا مطمئن باشید که دچار مشکلات فراوانی خوهید شد و حتی می تواند شما را از داشتن سایت نیز منصرف کند.
مثلا برای اینکه بخواهید در سایت شخصی خود از نمونه کارها به صورت روزان استفاده کنید این امر باعث می شود تا شما مجبور باشید برای هر بخش صفحه جدا با ویژگی مشترک بین صفحات دیگر ایجاد کنید و برای هرغکس کد مربوطه را وارد کنید.
از این رو باید گفت سایت های استاتیکی به پایگاه داده متصل نمی باشند و بصورت غیر پویا کار می کنند.البته این راهم باید گفت این اشکالات بدین معنی نمی اشد که سایت های استاتیک کاربردی ندارند ولی اگر شما بخواهید سایتی داشته باشد که نیاز به تغییرات روزانه ندارد می توانید از سایت های استاتیکی استفاده کنید ولی این راهم توجه داشته باشید که سایت های استاتیکی هزینه بالاتری نسبت به سایت های داینامیک و پویا خواهند داشت.
سایت های داینامیکی سایت هایی هستند که هم دارای مدیر سایت می باشند و هم دارای یک پنل مدیریت محتوا می باشد. کار کردن با سایت های داینامیکی و پویا معمولا نیاز به دانش برنامه نویسی خاصی ندارد. شما در این نوع ازسایت ها به راحتی می توانید یک صفحه ایجاد کنید و ویژگی های خاصی را که در آن صفحه به آن نیاز دارید به راحتی اضافه کنید. همینطور باید گفت که کنترل تمام این موارد ه دست مدیر سایت است و سایت های داینامیک از انعطاف پذیری خوبی برخوردار هستند. امروزه بسیاری از سایت هایی که مشاهده می کنید سایت های داینامیک و پویا می باشند که هم کار کردن با آن ساده تر می باشد هم هزینه کمتری برای ایجاد و طراحی یک سایت خواهد داشت.
حال می خواهم به موضوع اصلی که همان تفاوت بین سایت های داینامیک و استاتیک می باشد بپردازم.
از جمله تفاوت هایی که می توان از آن ذکر کرد اینست که سایت های ایستا یا استاتیک نیاز به تغییرات مداوم ندارند و نیز خدماتی به صورت آنلاین در اختیار نمی گذارند. تنها به نمایش و معرفی یک شخص یا محصول می توانند بپردازند.
در کل همانطور که گفتیم هزینه ویرایش و نگهداری و مدیریت این گونه سایت ها بسیار بالاتر خواهد بود.
اما سایت های داینامیک باتوجه به ویژگی که دارند به راحتی می توان اطلاعات را ویرایش و تعییر داد، و برای ایجاد سایت های فروشگاهی و معرفی محصولات بسیار مناسب می باشد. طراحی این گونه سایت ها از هزینه ی کمتری برخوردار است و سرعت طراحی و ایجاد این گونه سایت ها از سرعت بالاتری نسبت به سایت های ایستا برخوردار است.
از طرفی چون بسیار مهم است که سایت طراحی شده در موتورهای جستجو در رتبه بالایی از موتور های جستجو گوگل قرار بگیرد، سایت های داینامیک چون به پایگاه داده php یا asp متصل اند می توانند اطلاعات خود را بروز کنند که این امر هم در سایت هایی که به صورت فروشگاهی می باشند اهمیت بالایی دارد هم موجب می شود نسبت به سایت های استاتیک از رتبه و رنکیک بالاتری نسبت به بقیه سایت ها برخوردار باشند.
وقتی شما تصمیم میگیرید که یک فروشگاه برای خود تاسیس کنید تا بتوانید محصولات خود را در آن فروش برسانید حتما باید نکات مهمی را در نظر گرفته باشید. طراحی یک سایت فروشگاهی(ساخت سایت) بهترین گزینه می تواند برای ارائه خدمات و محصولات شما باشد. یک سایت فروشگاهی بدلیل دسترسی آسانتر به همه محصولات شما و یا بررسی بهتر در ارائه خدمات شما می تواند از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد.(طراحی سایت , طراحی سایت فروشگاهی , طراحی سایت شرکتی)
در دنیا امروز که تنها با یک کلیک ساده می توان به اطلاعات وسیع دسترسی یافت توجه به نکات مهم برای ایجاد یک وب سایت بسیار حائز اهمیت می باشد.(سئو سایت , طراحی سایت , قیمت طراحی سایت)
هرچه سایت شما به لحاظ رتبه و رنکینگ در موتور های جستجو در اولویت قرار داشته باشدف این به نفع فروشگاه شماست. چراکه از این طریق می توانید مشتریان بسیاری را جذب کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشد که اگر شما نتوانید سایت فروشگاهی خود را در رتبه های بالا از موتور های جستجو قرار دهید سایر رقبا از شما پیشی می گیرند و شانس کمتر خواهد شد.
درگذشته اعتماد کاربران به سایت های فروشگاهی بسیار کم بود چراکه هیچ نماد و یا نهادی برای نظارت بر روی چنین سایت هایی نبود. اما امروزه با نظارت ستاد ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی و اعطای نشان های ای نماد باعث ایجاد جلب مشتری و اعتماد کاربران شده اند.
یکی از نکات مهم دیگر که نه تنها در سایت های فروشگاهی بلکه در طراحی کلیه سایت ها باید مورد توجه قرار گیرد اینست که به روانشناسی رنگ ها و همچنین نظارت بر تجربه کاربری توجه بسیاری شود.
در طراحی سایت های فروشگاهی بسیاری کاربران هستند که از موبایل یا تبلت استفاده می کنند پس در طراحی سایت های فروشگاهی به این نکته توجه داشته باشد که حالت ریسپانسیو رعایت شود چراکه بیش از 50 درصد از کاربران از گوشی های موبایل استفاده می کنند. حتی خود گوگل و موتورهای جستجو به سایت هایی که دارای چنین ویژگی باشند رتبه و رنک بهتری در موتورهای جستجو می دهد.
یک سایت فروشگاهی خوب ویژگی هایی نیز باید داشته باشد از جمله اینکه سیستم مدیرت محتوا یا مدیریت منوها و همچنین بخش سبد خرید و یا بخشی که بتواند اطلاعات خرید را بصورت رسید اینترنتی برای ما ایمیل کند. ازجمله نکات دیگر دارای قابلیت دسته بندی محصولات و جستجوی محصولات باشد و افراد بتوانند نظرات خود را درباره ی آن محصول ثبت کنند.
استفاده از تصاویر باکیفیت از نکات مهمی است که در طراحی یک سایت فروشگاهی باید درنظر گرفته شود چراکه یک عکس خوب و باکیفیت نشان دهنده ی محتوای خوب می باشد.بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از تصاویر با کیفیت پایین اعتبار شمارا دربین مشتریان کاهش می دهد.
همیشه دقت داشته باشید برای آنکه بتوانید مشتریان وکاربران بسیاری برای محصولات خود ترغیب کنید اینست که مهمترین اطلاعات خود را در بالای وب سایت خود قرار دهی. فضای بالای سایت بهترین مکان برای قراردادن اطلاعات مهمم می باشد. استفاده بهینه و درست از این فضا می تواند کمک بسیاری در ایجاد موفقیت برای سایت فروشگاهی شما باشد.
با توجه به گستردگی تجارت الکترونیک در دنیای امروز و حس رقابت بین وب سایت های مختلف در نظر گرفتیم تا چند ویژگی مهم در طراحی یک سایت حرفه ای را برای شما شرح دهیم. پس برای رقابت در عرصه تجارت الکترونیک باید طراحی سایت(قیمت طراحی سایت) شما شامل ویژگی های مهمی باشد تا بتواند خدمات بهتری را ارایه دهد. به طور کلی می توان گفت امروزه همه ی افراد برای کوچکترین مسایل خود به اینترنت رجوع می کنند تا بتوانند به سوالات و نیاز های خود برسند.(ساخت سایت , سئو سایت , طراحی سایت فروشگاهی , طراحی سایت شرکتی)
پس کسی در این عرصه رقابتی می تواند موفق تر عمل کند که بتواند بهترین خدمات را ارائه دهد و محصولات خود را به نمایش بگذارد، برای چنین مسئله ای شما نیاز دارید تا حرفه ای ترین صفحات اینترنتی را داشته باشید. یک طراحی سایت حرفه ای علاوه بر ارائه خدمات بهتر به مشتریان می تواند شمارا در عرصه رقابت های تجارت الکترونیکی و همچنین برند سازی و شناساندن شما به مردم کمک بسیاری کند. در ادامه برخی از ویژگی های طراحی یک سایت حرفه ای می پردازیم:
ابتدا برای طراحی یک سایت همیشه در نظر داشته باشید که می خواهید چه محصولی را ارئه دهید یا چه خدماتی را به نمایش بگذارید. در واقع یک نقشه خوب از سایتی را که می خواهید طراحی کنید برای خود در نظر بگیرید.بدین صورت وقتی که کاربر به سایت شما وارد می شود و از سایت شما بازدید می کند خیلی سریع متوجه نحوه عملکرد سایت شما می شوند و بهتر با آن ارتباط برقرار می کنند در نتیجه سایت شما در نتایج جستجو گوگل می تواند از رتبه بسیار خوبی برخوردار شود
سعی کنید همیشه در ارائه خدمات خود در سایت محصولاتتان را در بخش اصلی سایت قرار دهید تا کاربران به راحتی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. از لینک دادن های اضافه یا اطلاعات اضافی و غیر ضروری در قسمت های درباره ما بپرهیزید.بهتر است برای این کار از منوهای اصلی و صفحه اصلی سایت استفاده کنید
سعی کنید همیشه اطلاعات تماستان را در قسمتی از سایت قرار دهید که به راحتی برای کاربران قابل دید باشد و دسترسی آسان باشد. اگر از شماره تماس استفاده می کنید سعیتان براین باشد که همیشه در دسترس باشد و شماره ای که شما دسترس نیستید را هیچگاه در اطلاعات تماس سایت خود قرار ندهید این باعث بی اعتمادی کاربران به سایت شما می شود. همچنین همیشه به یاد داشته باشید اگر از شماره تماس نمیخواهید استفاده کنید یک ایمیل برای ارتباط با شما قرار داده شود، ویژگی ایمیلی که قرار میدهید بهتر است به صورت یک دامنه باشد تا یک ایمیل شخصی را در اطلاعات تماس خود قرار دهید
اهمیت به نکات مربوط به امنیت سایت یکی از موارد بسیار مهم بشمار می رود و باعث جلب توجه و اعتماد کاربران به سایت شما می شود. مثلا با قرار دادن گواهی امنیت ssl برروی سایت خود می توانید به مشتریان و کاربران از امنیت بالای سایت خود اطلاع دهید
امروزه شبکه های اجتماعی متنوعی وارد بازار رقابت ها شده اند که با قرار دادن این شبکه های اجتماعی در سایت خود می توانید به کاربران این اجازه را بدهید که مطالب سایت شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. این امر نتیجه بسیار خوبی نیز می تواند در موتور های جستجوی گوگل و بالا بردن رنکینگ یا رتبه سایت شما در گوگل باشد
برای بالا بودن سرعت سایتتان سعی کنید از سرویس میزبان یا یک هاستینگ خوب استفاده کنید که همیشه پشتیبانی آن همیشه خوب و در دسترس باشد. در انتخاب چنین میزبانی تجو به کیفیت و نحوه پاسخگویی به سوالات شما بسیار حائز اهمیت می باشد.
در طراحی سایت خود همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است کاربرانی که از سایت شما بازدید می کنند از دستگاه های مختلف مثل موبایل یا تبلت و غیره استفاده کنند، پس اینکه سایت شما در همه دستگاه ها به خوبی نمایش داده شود و اصول ریسپانسیو را رعایت کرده باشد می تواند معرف حرفه ای بودن سایت شما باشد
آنچه که می توان در باره ی تاریخچه طراحی سایت (درباره ی تاریخچه طراحی سایت چه می دانید؟) عنوان کرد اینست که ساخت سایت باعث تحول بسیاری در دنیای امروز شده است. امروزه با گسترش تکنولوژی، اطلاعات به سرعت در حال تبادل می باشد.دیگر نیاز نیست برای بسیاری از امور مثلا خرید حتی خودروی شخصی و مورد علاقه خود به بنگاه های فروش مراجعه کنید. دنیای امروز علاوه براینکه باعث لذت بردن از تکنولوژی شده است، اعث دردسرها ی دیگری نیز برای بریت شده اند. اینکه شما بتوانید از این دنیای علم و تکنولوژی بهره وری و استفاده کافی را ببرید مسلما بدون دانش کامپیوتری میسر نخواهد.(طراحی سایت فروشگاهی , طراحی سایت شرکتی , سئو سایت , قیمت طراحی سایت )
تاریخچه ی طراحی سایت می تواند دید مناسب و بهتری را درباره دنیای وب بشما دهد، و نحوه تحول در این دنیای انتقال اطلاعات به شما دهد.
نخستین پروزه ای که می توان به عنوان اولین طراحی سایت مطرح کنیم، پروژه ایست که شخصی به نام تیم برنز لی در سال 1989 آغاز کرد و تاپان سال 1991 به سرانجام کشید. وب سایت طراحی شده در آن زمان ابتدا تنها شامل عکس و متن بود و همین امر برای بسیار افراد جذاب به نظر می آمد.در آن زمان همه چیز به صورت ساده بود و از تصاویر مالتی مدیایی و یا گرافیکی استفاده نمیشد.
بعد از آن موزاییک به عنوان جستجوگر متن ها یا عکس ها طراحی شد و برای آنکه امنیت و اعتبار بیشتری وجود داشته باشد طراحی وب سایت www به عنوان یک کنسرسیوم ایجاد شد و به عنوان W3C شناخته و از سال 1994 شکل کامل خود را یافت.
یکی از اولین کمپانی هایی که به طراحی وب سایت برای خود پرداخت شرکت Netscape communication بود که توسط فردی به نام اندرسن در سال 1994ایجاد شد. از آن سو جستجوگر دیگری به نام جستجو گر Netscape طراحی شد که با تغییر فونت ها و رنگ ها و برچسب ها بدون درنظر گرفتن استاندارد ها بود و به نوعی می توان گفت نظرات شخصی خود را اعمال کردند.در اینجا می توان گفت که این آغاز رقابت بین ماکروسافت و Netscape بود که از سال 96 تا 99 دنباله داشت. این رقابت فواید و سود های بسیاری در زمینه تکمیلی برای طراحی وب سایت ها داشت چرا که با گسترش این رقابت ها پیشرفت های بسیاری در زمینه CSS و بهبود صفحات وب سایت شد. همچنین Html در زمینه خود پو یاتر گردید و زبان زیبای جاوااسکریپت که بسیار خلاقانه و زیبا است به بهبود صفحات وب کمک شایانی را داشته است.
از این رو میبینیم که با شروع قرن 21 و پایان این رقابت ها صفحات وب رفته رفته وارد زندگی روزمره ی افراد شده است و با تغییرات چشمگیری که هرروزه در زبان های برنامه نویسی ایجاد می شود صفحات وب هم از پویایی و زیبایی های جدید تری برخوردار می شوند.
در آخر می توان از تاریخچه ی طراحی سایت این طور گفت که به سرعت در فضای رقابتی در حال یشرفت و گسترده شدن است حتی این فضای رقابتی در ایران هم وجود دارد و با سرعت بالایی رو به جلو در حال پیشرفت می باشد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه مندید در این فضای پویا شرکت کنید و سهمی از دنیا وب داشته باشید می توانید به راحتی با آموزش های مناسب در این زمینه صفحه ی وب خود را داشته باشید.
فروشگاه ساز ها می تواند مقرون به صرفه تر و از لحاظ کارکرد و بهره وری بهترین عملکرد را بشما بدهد. امروزه با گسترش تجارت الکرونیک در دنیای وب بسیاری از افراد ترغیب می شوند تا با راه اندازی یک سایت فروشگاهی (طراحی سایت فروشگاهی , طراحی سایت شرکتی , طراحی سایت)به راحتی بتوانند محصولات و خدمات خود را ارئه دهند.(تفاوت بین فروشگاه ساز ووکامرس و پرستاشاپ)
این امر از این رو حائز اهمیت می باشد که در بسیاری از موارد باعث کاهش هزینه ها از جمله کاغذ می شود. شما می توانید رسید خرید خود را به صورت آنلاین دریافت کنید و در نتیجه در استفاده از کاغذ صرفه جویی می شود. همچنین در شهر های بزرگ که رفت آمد با مشکل مواجه است ازین طریق از ترافیک درون شهر نیز کاسته می شود.(طراحی سایت , سئو سایت , قیمت طراحی سایت)
پس می توان گفت ساخت سایت فروشگاهی مزایایی بسیار دارد و در بسیاری موارد می تواند به شهر ما کمک کند. اما موضوع مهم اینست که طراح سایت برای ساخت چنین فروشگاهی از چه روشی باید استفاده کند تا بتو اند بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. ما در این قسمت قصد داریم با استفاده از معرفی برخی از مزایا و معایب این دو فروشگاه ساز ووکامرس و پرستاشاپ شما را در انتخاب راه درست راهنمایی کنیم.
یکی از مواردی که بسیار مهم است اینست که فروشگاه سازی که انتخاب می کنید دارای پشتیبانی و منابع قویی برای رفع مشکلاتی که احیانا ممکن است به وجود بیاید داشته باشد. چون ممکن است فردی که از این فروشگاه ساز استفاده می کند دسترسی به برنامه نویس اختصاصی یا استخدام آن را نداشته باشد
یکی از این موارد که پشتیبانی بسیار خوبی دارد فروشگاه ساز ووکامرس می باشد.این فروشگاه ساز منابع و سایت های بسیاری را دارد که نحوه عملکرد و کارکردن با آن را بشما آموزش می دهد. و اکثر سوالاتی را که ممکن است برای شما ایجاد سده باشد را در این سایت ها می توانید پیدا کنید . بهترین سایت ها در این زمینه سایت همیار وردپرس، وردپرس فارسی می باشند.
فروشگاه ساز بعدی می تواند فروشگاه ساز پرستاشاپ باشد که می توان گفت نسبت به ووکامرس از گستردگی منابع همانند وکامرس برخوردار نیست اما اخیرا سایت هایی مانند آی پرستا با انتشار نسخه های جدید و بروز رسانی های خود توانسته یک پشتیبانی قوی برای استفاده کنندگانا از این فروشگاه ساز باشد.
در این قسمت می خواهیم به لحاظ سرعت و عملکرد ، آنها را مقایسه کنیم. می توان گفت که ووکامرس بدلیل وجود افزونه های فراوانی که مربوط به کش سیستم می باشد وجود دارد باعث بابردن کیفیت سرعت شده است. ولی پرستا شاپ بدلیل عملکرد ضعیف خود در قسمت کش ممکن است فروشگاه شما را باکندی مواجه کند که البته برای بهبود عملکرد در این قسمت راه کار های خوبی نیز ارائه شده است.
به لحاظ بخش انبار و حمل ونقل هردو فروشگاه ساز به خوبی عمل کرده اند به گونه ای که فروشگاه ساز پرستاشاپ با مشخص کردن مکان، حجم، و اندازه بسته مورد نظر هزینه را برای مشتری مشخص می کند و این جزئیات می تواند کمک بهتری به انتخاب مشتریان کند
به لحاظ بازاریابی اینرنتی یا تخفیفات هردوفروشگاه ساز خوب عمل کرده اند ولی مزیتی که پرستاشاپ می تواند نسبت به ووکامرس داشته باشد اینست که علاوه برنمایش تخفیف برای محصول، می تواند هدیه یا جایزه ای نیز برای مشتری قرار دهد. مثلا می تواند بگوید که به ازای خرید دو عدد از فلان محصول می تواید یک محصول رایگان داشته باشد. همچنین سیستم امتیاز دهی در هر دو فروشگاه ساز برای مشتریان می تواند از مزیت های این دو بشمار برود
به لحاظ درگاه های پرداخت هردو فروشگاه ساز به خوبی عمل کرده اند و می توان گفت که همه ی درگاه های بانک های عضو شتاب در این دو فروشگاه ساز فعال می باشند.
از لحاظ جستجوی محصولات فروشگاه ساز پرستاشاپ به خوبی عمل کرده و باتوجه به اولویت بندی نیز می تونانید محصول خود را انتخاب کنید. ولی باید گفت که فروشگاه ساز ووکامرس با زیاد شدن محصولات شما در این زمینه به خوبی عمل نمی کند و کند می باشد
به لحاز سئو هردو فروشگاه ساز عملکرد خوبی دارند و پرستاشاپ می تواند شما را در رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجوی گوگل شما را بالا ببرد و همچنین برای فروشگاه ساز ووکامرس با نصب افزونه yoast می توانید به سئو سایت و محصولات خود در موتور های جستجو گوگل کمک شایانی انجام دهید
در پایان می توان گفت که هرکدام از این فروشگاه ساز ها می تواند معایب و مزایای خود را داشته باشند و شما با توجه به نیاز و کارایی که این دو فروشگاه ساز دارند می تواید.