بک لینک (Backlink) چیست و تاثیری در سئو دارد؟ انواع لینک چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم پاسخ این سوالات را بدهیم. در انتهای این مقاله از سئوراز شما تعریف دقیق بک لینک و همینطور انواع آن را به خوبی فراخواهید گرفت.
سرفصلهای پست
لینکی (Link) که از سایتی به سایت دیگر داده میشود را بک لینک میگویند، به عبارت دیگر اگر سایت X، آدرس سایت Y را در داخل متنی (Anchor text) لینک کند، سایت Y یک بک لینک از سایت X دریافت میکند. و این عمل هم به اصطلاح لینک سازی یا لینک بیلدینگ گویند. بک لینک شامل لینک سازی داخلی نمیشود به عبارت دیگر به لینکهای داخلی یک دامنه بک لینک نمیگویند.
بک لینک اهمیت ویژهای در سئو سایت دارد و همیشه مهندسین سئو در تلاش هستند تا بتوانند بک لینک بیشتری را در جهت ارتقا رتبه سئو سایت ایجاد کنند، ولی همانطور که میدانید هر آنچه در سئو زیادهروی شود به جای تاثیر مثبت، تاثیر منفی بههمراه خواهد داشت، لینک سازی یا لینک بیلدینگ باید اصولی صورت بگیرد و اگر به شکل اسپم و انبوه لینک سازی شود با جریمه های سنگین گوگل همراه خواهد بود چرا که لینک سازی بیرویه یکی از دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل است.
بک لینک انواع مختلفی دارد ولی دو نوع آن نسبت به بقیه لینکهای دیگر معروف است لینک نوفالو (Nofollow) و لینک فالو (Follow)، ما در مقاله لینک نوفالو به شکل کاملا جامع با سوالهای کاربردی به تشریح و اهمیت لینک نوفالو پرداختیم و تفاوت اصلی آن با لینک فالو را ذکر کردیم، پس حتما پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دو نوع لینک به مقاله ذکر شده مراجعه کنید.
در ادامه به انواه Backlink از نظر ساختاری میپردازیم.
ساختار یک لینک به شکل زیر است و در مقابل اتریبیوت rel میتواند مقادیر مختلفی برای مقاصد گوناگون درج کرد. در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.
شاید بپرسید اتریبیوت rel چیست؟ به rel موجود در کد زیر یک نوع اتریبیوت گفته میشود و حال این اتریبیوت که rel هست بعد از مساوی و در داخل “” مقادیری را میگیرد که در ادامه ما بیشتر درباره مقادیر داخل rel صحبت خواهیم کرد.
این لینک برای طراحی سایت (طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی، قیمت طراحی سایت) های دو زبانه یا چند زبانه مناسب است، به این معنی است که این لینک ، به آدرسی میرود که شما همین صفحه را به زبانی دیگر خواهید دید.
این نوع لینک برای نویسندهها به کار میرود، اگر روی آن کلیک کنید شما را به نویسنده آن مقاله ارجاع میدهد.
این نوع لینکها برای Bookmark (بوک مارک) کردن مناسب است چرا که لینک تغییر نمیکند و میتوانید لینک مقاله را در مرورگر خود ذخیره نمایید یا همان بوک مارک کنید.
زمانی کاربرد دارد که بخواهید آموزشی از یک صفحه را در صفحه دیگر قرار دهید. وقتی روی این لینک کلیک کنید به صفحه آموزش یا راهنمای استفاده از مقاله خواهید رفت.
بدین معنا که این لینک ، شما را به صفحه کپی رایت مقاله هدایت میکند.
به معنای این است که این لینک شما را به مقاله بعدی هدایت میکند.
به معنای این است که این لینک شما را به مقاله قبلی هدایت میکند برعکس لینک next است.
این نوع لینک به موتورهای جستجو اعلام میکند که لینک را دنبال نکنند و اعتباری به سایت مقصد داده نشود. (در مقاله لینک نوفالو به تشریح درباره اهمیت و کاربرد این نوع لینکها پرداختیم)
لینک فالو برعکس لینکهای نوفالو است، شما اگر اصلا از اتریبیوت rel استفاده نکنید به شکل پیشفرض موتورهای جستجو آن را فالو میدانند، مقدار Follow با مقدار Dofollow فرقی ندارد و هر دو یک مفهوم را دارد. هر سه لینک زیر یک معنا را دارند.
به لینکی اشاره میکند که شما در آنجا امکان جستجو در بین مقالهها را دارید.
اصولا تگهای مقالهها را با این نوع لینک به موتورهای جستجو نشان میدهند. این لینکها نشان دهنده یک تگ یا کلمه کلیدی در این مقاله است.
توضیحات بیشتر درباره لینکها در مقاله w3.org بخوانید.
دقت داشته باشید که ما درباره انواع لینکها یعنی تگ a صحبت کردیم هر چند این ویژگیها را میتوان در تگ link که در header سایت قرار میگیرد، مشاهده کرد.