کاهش bounce rate یکی از مهمترین دغدغه های مدیران سایتها است. عوامل زیادی هستند که باعث افزایش bounce rate میشوند، قصد داریم در این مقاله مهمترین عوامل که میتواند به پایین اوردن نرخ پرش کمک کند را ذکر کنیم.
بررسی تک تک عوامل به طراحی سایت (طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی) شما کمک میکند تا بتوانید میزان بانس ریت خود را کاهش دهید. عنوانهای عوامل به شرح زیر است:
سرعت لود صفحات سایت که از نظر بنده شاید مهم ترین فاکتور در میزان بانس ریت (نرخ پرش) باشد و اهمیت بسیاری نیز دارد. بهبود سرعت لود سایت نه تنها باعث بهبود و کاهش Bounce rate میشود بلکه باعث بهبود تجربه کاربری و همینطور باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود. مواردی از قبیل ادغام کردن فایل های JS و CSS ، کاهش حجم تصاویر ، فعال سازی GZIP و … میتواند به سرعت سایت شما و همینطور کاهش بانس ریت کمک شایانی کند.
رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) مناسب را میتوان دومین مورد بسیار مهم در کاهش نرخ پرش یک سایت دانست. فرض کنید وارد یک فروشگاه زنجیرهای همانند شهروند میشوید و تمام اجناس این فروشگاه بهم ریخته و در جای خود نیستند، رفتار کارمندان فروشگاه هم بسیار بد است و یا مناسب نیست. آیا شما تمایل به خرید از این فروشگاه را خواهید داشت؟ طبیعتا نه و خارج میشوید. این خروج یعنی افزایش بانس ریت و طبیعتا برای شما که مدیر فروشگاه (چه آنلاین چه آفلاین) هستید ناخوشایند خواهد بود. بهم ریختگیهایی میتواند در یک طراحی سایتوجود داشته باشد، به عنوان مثال دستهبندیهای نامرتب و یا ناکافی و یا چیدمان المانهای یک صفحه نامنظم باشد و یا طرح مناسب را نداشته باشد. شما به عنوان مدیر سایت باید بتوانید یک حس خوب به کاربرانی که قصد دارند در سایت شما وبگردی بکنند انتقال دهید تا تجربه کاربری مناسب را در سایت شما داشته باشند. اما چطور؟ میتوانید با آموزش تجربه کاربری این مورد را در سایت خود پیاده نمایید.
یکی از سختترین کارها برای مدیران تولید محتوای با کیفیت است که میتواند بر روی کاهش Bounce rate تاثیری بسیار ایفا کند، هر چند اکثر سایتها برای تولید محتوا در سایت خود، راه کپی کردن را انتخاب میکنند ولی بدانید که کپی کردن و یا حتی بازنویسی مطالب یک سایت دیگر تاثیری چشم گیر در افزایش رتبه سایت در گوگل و همینطور رضایت کاربران ندارد. کپی کردن که در ایران بسیار رواج دارد آسیبی جدی به برند کپی کار وارد میکند. کپی کردن رشد خلاقیت را از فرد کپی کار میگیرد. کپی کردن وابستگیها را به سایتها بیشتر میکند و همانند سایه باید همواره به دنبال اصل باشیم که کجا میرود چه چیزی تولید میکند تا خودمان را همانند آن کنیم ولی غافل از آنکه در نهایت کپی کار همان سایه هست و بیشتر از این نیست. سیاه و سفید و بدون جزئیات و زیبایی درون. برخی سایتها هم محتوای بی کیفیت تولید میکنند و به دنبال یک نویسنده ارزان قیمت هستند که صرفا یک تولید محتوای ۳۰۰ کلمه ای داشته باشند و بتوانند از گوگل ورودی جذب کنند. هر چند ممکن است ورودی ناچیزی را کسب کنند ولی غافل از آن هستند که این ورودی ها همانند محتوایشان بی کیفیت خواهد بود و ثمرهای بر کسب و کارشان نخواهد داشت.
منظور از تجربه بالا به خوبی مشخص است. باید به کاربران چیزی باارزش بدهید تا آنها هم ارزش را به شما بازگردانند. چرخه ارزش یعنی همین موضوع. به شکل خلاصه محتوای بی کیفیت، محتوای کپی و محتوای نامناسب همه اثری مستقیم در افزایش بانس ریت و کاهش Time on Page دارند.
باارزشترین سرمایه انسان که قابل خرید نیست چیست؟ زمان است.
برخی سایتها حتی به زمان کمی که یک کاربر در سایتشان سپری میکند هم احترام نمیگذارند. در برخی از سایتها ترس از کلیک کردن در یک قسمت از سایت را داریم، چرا که با هر بار کلیک کردن صفحاتی مختلف به شکل پاپ آپ (pop up) باز میشوند که به شدت تاثیری مخرب بر روی حس کاربر دارد و احساس میکند که در حال سواستفاده کردن از او هستند. تبلیغات هم باید هوشمندانه باشد، متناسب با موضوع و محتوای سایت باشد در مکان مناسب باشد تا بتواند اثربخشی لازم را داشته باشد. تبلیغات پنهان و همینطور تبلیغات Native میتواند از این دسته از تبلیغات غیرآزار دهنده باشند.
هر چند میتوان از Pop up هم استفاده کرد ولی پیشنهاد میشود در همان لحظه ورود کاربر پاپ آپ را نشان ندهند و اجازه بدهید کاربران کمی در سایت شما بچرخند و اگر هم قصد باز کردن پاپ آپ را داشتید از حالت sticky استفاده کنید یعنی کل صفحه را در زمان نمایش پاپ آپ سیاه نکنید و در گوشه سمت راست پایین و یا چپ پایین سایت نشان دهید.
هر چه تبلیغات هوشمندانه باشد و در مکان مناسب قرار بگیرد جدا از آنکه اثربخشی آن بیشتر میشود حتی میتواند باعث کاهش بانس ریت (Bounce rate) سایت شما شود (البته اگر تبلیغات مربوط به همان سایت باشد)
ما در سئوراز قبلا درباره نحوه لینک سازی داخلی به شکل کامل و جامع صحبت کردیم و ۱۰ تا از برترین نکات لینک سازی داخلی و نحوه لینک گذاری صحیح در آن اشاره شد.
لینک داخلی یعنی اگر در مقاله A هستیم بتوانیم به مقاله های مربوطه همانند B دسترسی داشته باشیم. نمونه مشخص از لینک سازی داخلی اصولی را میتوانید در سئوراز مشاهده کنید. شما در حال مطالعه مقالات مربوط به Bounce rate هستید و در ابتدا و انتهای مقاله فقط مقالات مربوط به Bounce rate به شما نمایش داده میشود و خبری از مقالات مربوط به asp.net که در سئوراز انتشار داده میشود نیست.
و یا وقتی در سایت ورزش ۳ در حال تماشای ویدیوهای تیم محبوب خود هستید در کنار صفحه هم یک سری پیشنهادهای ویدیویی دیگر از همان تیم خود را دارید و ویدیو سایر تیمها به شما نمایش داده نمیشود، و یا اگر از دیجی کالا مثال بزنیم، هیچ گاه در محصولات لوازم خانگی، محصولات خودرو نمایش داده نمیشود.
اگر لینک سازی داخلی اصولی و در مکان مناسب باشد و در تعداد آن زیاده روی نشود میتواند نزدیک به ۱۰ الی ۱۵ درصد باعث کاهش Bounce rate سایت شما شود. از طرفی این موضوع میتواند در بهبود تجربه کاربری نقش موثری را بازی کند و چه خوب میشود که لینکها نقش کمک و یا حل مسئله را در آن صفحه داشته باشند.
طراحی سایت و ظاهر آن هم اهمیت بسیار بالایی در نرخ پرش دارد. ساخت سایت موردی است که به شدت میتواند کاربران را در جهت مثبت و یا منفی در سایت درگیر کند. طبیعتا طراحی سایت زیبا همانند یک شخصی میماند که لباس بسیار زیبا برای ملاقات با شما پوشیده باشد. قطعا شما به دلیل شیک پوشی آن شخص راحتتر و بهتر میتوانید با اون ارتباط برقرار کنید، و حضور او به شما حس خوبی میدهد چرا که احساس مهم بودن را میکنید و آن شخص را به خوبی در ذهن میسپارید. هر چند طراحی وبسایت زیبا به تنهایی کافی نیست و نیاز به سرعت لود بالا و همینطور محتوای با کیفیت است که در بالا به این موارد اشاره شده و این فاکتور هر چند بسیار قوی و قدرتمند است ولی کافی نیست. دقت داشته باشید که هر چند طراحی سایت زیبا نقش مهمی دارد ولی نحوه چیدمان و قرار دادن هر المان در مکان مناسب خود که قابل دسترسی راحتتر باشد هم یک هنر میخواهد و این موارد همه میتوانند به خوبی باعث کاهش بانس ریت یک سایت شوند.
داشتن منوهای کاربردی و قابل دسترس به نظر بنده از مهمترین ویژگیهای یک سایت خوب است. این فاکتور کاربردی کمتر در سایتها مورد توجه قرار میگیرد درحالی که اهمیت بسیار بالایی دارد و میتواند به خوبی باعث کاهش درصد نرخ پرش شود. بهبود منو سایت به این منظور نیست که تمام لینکهای سایت در منو درج شود، چرا که در این حالت منو بیشتر شبیه مزرعه لینک میشود و به دلیل شلوغی بیش از حد و انتخاب بسیار زیاد غیرقابل استفاده میشود و کاربر وقتی انتخاب بیشتری را شاهد باشد، سردرگم میشود. ایجاد لینکهای زیاد حتی میتواند اثر سئو خوب سایتتان را کمتر کند چرا که در هر صفحه کلی لینکهای تکراری نیز لود میشود. اگر باید تعداد لینکهای بیشتری در سایت درج کنید بهتر است زیر لینکها را به شکل Ajax فراخوانی کنید تا ارزش لینکهای داخلی سایت به دلیل تعداد بالای لینکها کمتر نشود. سعی کنید دسته بندی های منو منظم باشد و ظاهر خوب و سادهای داشته باشد. پیشنهاد میشود اگر از عکس در منو استفاده میکنید از حالت lazy load برای لود عکسها بهره ببرید.
منو سایت را جدی بگیرید و برای ایجاد هر لینک تفکر کنید. و از خود بپرسید “چرا باید این لینک در منو باشد” و “آیا کاربران کلیک میکنند؟” شما میتوانید از ابزارهای GTM و یا heatmap جهت ردیابی کاربران در کلیک کردنها استفاده کنید تا میزان اثربخشی لینکها در کاهش bounce rate را مطلع شوید.
برای بررسی دقیقتر میزان صحیح بانس ریت باید مقادیر بانس ریت را براساس نوع ورودی جداگانه تحلیل کنید. علت چیست؟ به این علت که کیفیت ورودی کاربران از هر ورودی متفاوت است پس رفتارهای متفاوتی هم دارند. و همینطور بانس ریت (نرخ پرش) متفاوتی هم خواهند داشت. اگر به دنبال کاهش بانس ریت به شکل دقیق و اصولی هستید محکوم به این جداسازی و این نوع تحلیل هستید که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.
وقتی کاربری چیزی را جستجو میکند طبیعتا نیازی دارد که باعث شده جستجو کند و برای رفع نیاز خود مثلا گوگل را انتخاب کرده و در نتایجی که گوگل به کاربر نشان میدهد وارد سایت ما میشود. حال اگر نسبت به مقدار میانگین بانس ریت یک صفحهای مقداری بالاتر داشت باید به فکر بهبود آن باشیم. ما در پست تاثیر Bounce rate در سئو به شکل کاملی درباره این موضوع صحبت کردیم و اگر اطلاعات جالب و بیشتری در این بابت نیاز دارید به آن مقاله مراجعه کنید.
افراد و کاربرانی که به شکل مستقیم وارد سایت ما میشوند طبیعتا بار اول نیست که با سایت ما آشنا میشوند و اصولا بازدید قبلی داشتهاند. و برخیها به عنوان کاربران ثابت و بازگشتی سایت حساب میشوند. این نوع کاربران به دنبال مطالب جدید و یا به دنبال یک موضوع خاص هستند و ممکن است در این نوع بازدیدها اگر صفحه فرود را به خوبی Bookmark کرده باشند میزان بانس ریت از این نوع کاربران بالاتر برود که این امر یعنی بالا رفتن بانس ریت چندان شاید مهم نباشد (به شرطی که سایت مشکل خاصی نداشته باشد و خروج به منزله رفع نیاز کاربر باشد). استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس میتواند کمک بزرگی به این بررسیها بکند. آموزش گوگل آنالیتیکس را دنبال کنید.
سایر ورودی ها همانند شبکههای اجتماعی، ایمیل و … بستگی به نوع کمپین ما، مکان و زمان و … دارد و خیلی از عوامل نیز میتوانند بر روی کاهش نرخ پرش تاثیرگذار باشند.
انتخاب یک عنوان مناسب احترام به خودتان و انتخاب کاربر در نتایج است. در این چند سال اخیر متاسفانه عنوانهای غیرمرتبط و نا مناسب بسیار رواج پیدا کردند. مثل عنوانهای : “10 راز پولدار شدن از طریق سایت”
بنده هم میتوانم برای این مقاله چنین عنوانی همانند عنوان بالا انتخاب کنم چرا که رعایت این ۱۰ روش هم میتواند باعث افزایش فروش شود ولی عنوان مناسبی نیست. هدف شما صرفا نباید افزایش کلیک باشد. باید هدف شما افزایش کلیک های باکیفیت باشد. به عبارت دیگر به دنبال کاربران هدفمند باشید تا لشکر سیاه عنوان باید متناسب با متنی باشد که نوشتید و به شکلی باشد که کاربران با خواندن آن به ماهیت کلی مقاله شما به راحتی پی ببرند.
یکی از موارد بسیار مهم حداقل برای من به عنوان یک کاربر در سایر سایتها قسمت جستجوی آن سایت است. بارها پیش آمده که قصد جستجو در یک سایتی را داشتم ولی اصلا چنین امکانی را نداشتند. جستجو کردن جدا از آنکه به کاربران کمک میکند تا سریعتر به نیاز خود در سایت شما برسند، میتواند به آنالیز وبسایت شما هم نیز به شدت کمک کند. ما در دورههای آموزش گوگل آنالیتیکس نزدیک به ۲ ساعت فقط درباره نحوه تحلیل جستجوهایی که در سایت خودمان صورت گرفته صحبت میکنیم. شما هم میتوانید به کمک ابزارهای آنالیز همانند گوگل آنالیتیکس مواردی که در سایت شما جستجو شده را پیدا و مورد تحلیل قرار دهید. فیلد جستجو جدا از فواید فوق میتواند به درگیر شدن و تشویق بیشتر کاربر برای ماندن بیشتر و دیدن صفحات بیشتر کمک کند که این امر طبیعتا میتواند بر روی کاهش نرخ پرش (Bounce rate) کمک زیادی کند.
خواندن این مقاله برای پایین اوردن bounce rate کافی نیست. پیشنهاد میشود بعد از هر فاکتوری که مطالعه میکنید به سایت خود رفته و مورد ارزیابی قرار دهید. نقاط قوت و ضعف در آن فاکتور را بنوسید و در صدد رفع آن باشید. به عنوان مثال فاکتوری مثل بالا بردن سرعت سایت خود نیز ممکن است حتی یک روز کامل را از شما بگیرد. یا بقیه فاکتورها همانند تولید محتوای باکیفیت تمامی ندارد و باید همیشه یک سمت از نگاه شما به این موارد باشد.