در این مقاله قصد آموزش بهتر کردن (بهبود) بانس ریت سایت داریم. در ادامه به ۱۲ مورد از مواردی که باعث بهبود bounce rate یا همان نرخ پرش میشود اشاره خواهیم کرد.
اگر طراحی سایت (طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی) شما عضویت دارد و کاربران برای استفاده از برخی خدمات باید عضو شوند پیشنهاد میشود از فرمهای طولانی جهت عضویت اجتناب کنید. فرم های طولانی باعث خستگی کاربران میشود و ممکن است صفحه عضویت و یا فرم دریافت اطلاعات سایت شما را پر نکنند و آن را ترک کنند. از این نوع مشکلات در صفحات لندینگ پیج به وفور پیدا میشود که اجتناب از آن باعث بهتر شدن آمار بانس ریت سایت میشود.
در بسیاری از موارد مشکلات فنی مثل خطاهای 5xx و خطاهای 4xx بهشدت بر روی بانس ریت اثرگذار هستند و یا برخی مشکلات فنی دیگر مثل حجم بالای ویدیو قرار دادهشده در سایت که اکثر کاربران امکان دانلود ندارد. یا برخی سایتها مشکل کد نویسی دارند و در برخی مرورگرها نمایش خوب و در برخی نمایش نامناسب را دارد. همیشه در زمان آزمون سایت، از مرورگرهای مختلف استفاده کنید که این امر باعث میشود زودتر از کاربران از مشکلات فنی سایت در نسخههای مختلف اطلاع داشته باشید که حاصل آن بهبود نرخ پرش یا به ادبیات دیگر بهبود دفع کاربر میشود.
در سایت سئوراز این مورد به شدت رعایت میشود و اکثر مقالههای قدیمی در سال جدید به روز رسانی میشوند. کمتر مقاله ۲۰۱۷ در سئوراز پیدا میشود که در سال ۲۰۱۸ آپدیت نشده باشد. به روز رسانی جدا از یادآوری از مطالب گذشته که کمک به لینک سازی میکند میتواند محتواهای قدیمی را در تاریخ جاری کاربردی کند. بنده به شخصه محتواهای قدیمی کمتری میخوانم مخصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات. با به روز رسانی، جدا از بهبود تجربه کاربری میتوانید bounce rate (بانس ریت) سایت خود را هم بهبود دهید.
فرض کنید دهها خط بدون پاراگرافبندی در جلوی چشمان شما باشد، قطعاً حس بد و تصمیم به نخواندن دارید و این یعنی خارج شدن شما از آن سایت. همه ما به همین شکل هستیم و کمتر امکان خواندن متنهای طولانی را داریم. بهتر است پاراگرافهای شما از ۳ خط بیشتر نشود. پاراگرافهای طولانی و بدون رعایت اصول متن نویسی و مقالهنویسی تجربه کاربری (UX) مناسبی را ندارد و راحتی کاربر تحت شعاع قرار میگیرد. به همین منظور در جهت بهبود نرخ پرش پیشنهاد میشود طول پاراگرافها کوتاه شود تا متن خواناتر شود.
عوامل زیادی میتواند در بهبود تعامل شما با کاربر دخیل باشد. سعی کنید فرم تماس با ما را در دسترس قرار دهید. نظرسنجی های مختلفی را صورت دهید. فرم نظرات در زیر پستها را فعال کنید و همینطور پاسخ کاربران را ارسال کنید. دکمههای شبکه اجتماعی را در دسترس قرار دهید تا در صورت نیاز کاربران بتوانند به راحتی متنها را به اشتراک بگذارند. اشتراکگذاری، ارسال نظر، پاسخ نظر، فیدبک گرفتن، نظرسنجی و … جدا از آنکه باعث بهبود Bounce rate (بانس ریت) سایت میشود میتواند ترافیک وبسایتتان بیشتر کند و این خود امکان افزایش رتبه سایت در گوگل را میسر میکند.
هر چیزی در یک مکان مناسب و متناسب میتواند یک پیشنهاد هوشمندانه تلقی شود. زمانی که کاربران در سایت شما هستند حس و حال سایت شما به آنها دست داده است و وقتی بهعنوانمثال درباره موضوعی مطالعه میکنند اهمیت آن موضوع را حس میکنند، این لحظه میتواند بهترین مکان باشد تا شما خدماتتان را در رابطه با آن موضوع ارائه دهید. طبیعتاً اگر کاربر فردا چنین پیشنهادی را مشاهده کنند شاید دیگر ترغیب نشود و از آن استفاده کند. اکثر تصمیماتی که انسان میگیرد احساسی است بنابراین سعی کنید با نشان دادن خدمات خود هم نیاز کاربران را بهخوبی رفع کنید و هم کسبوکارتان را رونق دهید. چنین پیشنهادهایی کاربران را درگیر میکند و باعث تعامل بیشتر میشود که در بهبود Bounce rate کمک شایانی میکند.
ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش گرا بودن یک سایت جدا از آنکه میتواند تجربه کاربری بسیار خوبی به بازدیدکنندگان سایت شما بدهد، میتواند از نظر سئو هم باعث بهبود سایت شما در نتایج شود. گوگل هم جدیداً اعلام کرده (mobile-first indexing) برای نسخه موبایل ربات مخصوص دارد و ابتدا این ربات موبایل است که سایت را خزش میکند و بر اساس آن چیزی که در نسخه موبایل هست رتبهبندیها را انجام میدهد. هرروز اهمیت بهینه سازی بودن وبسایتها در نسخه موبایل به دلیل فراگیر شدن دستگاههای هوشمند بالاتر میرود و هر روز تعداد سرچهای انجامشده درگوشی بیشتر میشود. به همین علت گوگل هم هرسال تفکرات جدیدی برای نسخه موبایل دارد بهعنوان مثال پروژه AMP را پیادهسازی کرده است.
ترینها در هرجایی از طراحی سایت میتواند به شما در بهبود بانس ریت یا همان نرخ پرش کمک زیادی کنند. به عنوان مثال برای کاربران بسیار جذاب است که بهترین پست و یا بهترین محصول کدام است؟ ارزانترین محصول و یا گرانترین محصول کدام هستند؟ کلیک بر روی چنین محصولاتی و یا پستهایی تعامل با کاربران را بیشتر میکند چرا که وجود چنین قسمتهایی در یک سایت حس کنجکاوی کاربران را افزایش میدهد. نکتهای که در اینجا وجود دارد دقیقا همین حس کنجکاوی است، و باید راهکارهایی را در پیش بگیرید که باعث جوشش و فوران کردن این حس گردد.
دکمه CTA یعنی شلیک به سمت هدف. البته این تعریف من بود ولی تعریف CTA یعنی “دعوت به اقدام” کاربران برای کلیک کردن بر روی دکمه تا یک عمل خاص را انجام دهند. کاربر وارد سایت میشود و مشغول خواندن است سپس فکر میکند درباره آنچه که خوانده و یا آنچه که قرار هست انجام دهد حال در این بین او را دعوت به کاری کنیم او به احتمال زیاد دعوت را پذیرفته و اقدام ما را انجام میدهد.به این روش به زبان انگلیسی میگویند “Read, Think, Do! ” به عبارت دیگر “تا تنور داغ است نان را بچسبان” و این کار با دکمه CTA امکانپذیر است.
چند وقت پیش بود وارد یک وبسایتی شدم که فونت مناسبی نداشت و این موضوع برای بنده آنقدر مهم بود که با استفاده از افزونههای کروم فونت وبسایت را به یک فونت استاندارد تغییر دادم تا برای من که نقش کاربر در آن سایت را داشتم قابل خوانا و همینطور منظمتر باشد.حال آیا همه کاربران چنین کاری همانند بنده انجام میدهند؟ طبیعتاً اگر یک وبسایت مشابه دیگر با فونت بهتر پیدا میکردم دیگر زحمت تغییر فونت وبسایت اشاره شده را انجام نمیدادم و تا خروجم از آن سایت باعث افزایش بانس ریت میشدم. فونت وبسایت اهمیت بسیاری دارد و شما اگر با CSS آشنایی دارید کافی هست به شکل موقت در سمت مرورگر خود فونت میزفا را غیرفعال کنید. با غیرفعال کردن فونت وبسایت عملاً ظاهر کل سایت بسیار بد میشود. فونتهایی همانند ایران سنس و یا بی یکان و بی کودک میتواند فونت مناسبی برای یک وبسایت باشد.
ما قبلا درباره تاثیر SSL بر سئو و دلایل استفاده از پروتکل HTTPS به شکل جامع صحبت کردیم و حتی آموزش تبدیل http به https در سایت را هم ارائه دادیم.جدا از آنکه فعال سازی SSL تاثیر بسیار خوبی در سئو سایت شما در گوگل دارد میتواند بر روی نگاه کاربران هم تاثیرگذار باشد. حداقل بسیاری از کاربران فنی و یا فعالان وبگردی به این نکته توجه میکنند که ایا این سایت از پروتکل امن https استفاده میکند یا استفاده نمیکند. گاهی همان رنگ سبز تاثیر روانشناسی دارد و حس خوب را در کاربر ایجاد میکند. گوگل هم همیشه به تجربه کاربری اهمیت داده و اهمیت میدهد ولی بیدلیل نیست که اس ال ال را در سئو تاثیرگذار کرده است. اینکه کاربران احساس کنند دادههای آنها رمزگذاری شده است و امنیت سایت خوب است، آرامش درونی پیدا میکنند و این آرامش باعث تعامل بیشتر میشود. طبیعتا حاصل تعامل بیشتر نیز بهبود در نرخ پرش (Bounce rate) است.
همچنین در نظرسنجی سایت globalsign به این نتیجه رسیدهاند که ۸۴ درصد سبدهای خرید رها شده در دامنههای غیرامن بوده است.
آیا دقت کردهاید که برخی لینکها کلیک میکنیم در یک تب جدید از مرورگر باز میشود و برخی لینکها در همان تب (tab) باز میشود؟ استفاده نادرست از این ویژگی لینک ممکن است در بهبود نرخ پرش، کاربران سایت ما را دچار مشکل کند. حال چه زمانی؟ زمانی که ما در مقاله یا متنهایمان یک وبسایت خارج از سایتمان را لینک کردیم و وقتی کاربر بر روی آن لینک کلیک میکند از سایت ما توسط خودمان خارج میشود. این عمل bounce rate را افزایش میدهد و برای بهبود بانس ریت پیشنهاد میشود لینکهای خارج از سایتمان را به شکل new tab درج کنیم.