با معرفی سایت مپ سایت خود به Google Webmaster Tools می توانید رفتار گوگل با سایت (سئو سایت) خود را تحلیل کنید. توصیه اکید آن است که کار با این ابزار را به خوبی فراگیرید. به کمک آن میتوانید موارد زیر را تعیین کنید:
همچنین می توانید خطاهایی که گوگل به هنگام مراجعه به سایت با آنها مواجه شده است را ببینید تا نسبت به رفع آنها اقدام نمایید. می توانید مشکلات موجود در محتوای سایت خود را از دیدگاه گوگل ببینید.
به عنوان مثال صفحاتی که عنوان یکسان دارند، صفحاتی که گوگل قادر به خواندن آنها نیست، صفحاتی که عنوانی طولانی دارند و یا عنوان ندارند و … مشاهده مهم ترین عباراتی که بینندگان به کمک آنها به سایتتان آمده اند.
این بخش واقعا اطلاعات مهمی در اختیار میگذارد. با بررسی صحیح می توانید دریابید که آیا کلمات دلخواه شما مورد توجه کاربران بوده است یا خیر.
اگر نتیجه با آنچه مد نظر بوده است متفاوت باشد، می توانید در محتوای خود تجدید نظر دیدن این که دیگران با چه کلماتی به شما لینک داده اند، باید جذاب باشد.
گوگل این کلمات را نیز به شما نشان می دهد! گوگل همچنین موارد زیر را مشخص می کند:
در بخش ابزار آن نیز می توانید ابزار بسیار مفیدی بیابید. یکی از آنها که قبلا نیز به آن اشاره شده، ابزار ارزیابی فایل robots.txt سایت است.
با استفاده از robots.txt توانستیم بعضی از مسیرهای سایت خود را برای همه و یا تنی چند از موتورهای جست و جو محدود کنیم. می توان با استفاده از یکی از شناسه های اچ.تی.ام.ال، محدودیت ها را تنها برای یک صفحه خاص تعریف کرد. آشنایی با کاربرد این شناسه به خصوص برای زمانهایی که بهrobots.txt دسترسی ندارید، مهم است ( مثلا بلاگرهایی که در بلاگفا، میهن بلاگ، پرشین بلاگ و … می نویسند). این شناسه میزان دسترسی به یک صفحه را نشان می دهد و به یکی از چهار صورت زیر به کار می رود:
</"meta name="robots" content="index, follow>
</"meta name="robots" content="noindex, follow>
</"meta name="robots" content="index, nofollow>
</"meta name="robots" content="noindex, nofollow>
به این معناست که موتور جست و جو می تواند صفحه را بایگانی کند. آوردن no بر سراین به معنای این است که موتور جست و جو محتوای صفحه را بایگانی نکند.
به این معناست که موتور جست و جو می تواند لینک های موجود در صفحه را دنبال کند. آوردن no بر سر آن به این معناست که موتور جست و جو لینک های صفحه را دنبال نکند.
اگر در صفحه ای از این شناسه استفاده نشده باشد، به معنای follow, index است. یعنی محتوای صفحه خوانده شود و لینک های آن دنبال گردد (حالت پیش فرض). می دانید هر یک از چهار ترکیب یاد شده برای چه صفحاتی مناسب اند؟
برخی از موتورهای جست و جو نیز META Robots مخصوص به خود دارند که می توانید از آنها نیز استفاده کنید مانند گوگل، برای اطلاع از چگونگی استفاده از آنها می توانید از راهنمای همان موتور جست و جو کمک بگیرید. یک مورد خاص برای گوگل به صورت زیر است:
<"meta name="googlebot" content="noarchive>
این شناسه بیان می کند که گوگل نسخه ای از صفحه را روی سرور خود منتقل نکند. حالت کلی تر که به همه موتورهای جست و جو اعمال می شود، بدین صورت است:
<"meta name="robots" content="noarchive>
از میان تمام مطالب دیگری که می توان گفت دو مورد زیر را نیز بیان می کنم و امیدوارم شما موارد خاص و کم کاربردتر را در اینترنت بیابید و بررسی نمایید. جدول این شناسه ها نیز برای مقایسه سریع آنها در ادامه آمده است.
NOODP
اگر سایتی در dmoz فهرست شده است، آن توضیح را نشان نده.
NOYDIR
اگر سایتی در یاهو فهرست شده است، توضیح آن در یاهو را نشان نده.