پیج رنک (PageRank) روش گوگل برای اندازه گیری اهمیت صفحات است. در پروسه رتبه دادن به صفحات، تمام سیگنال های درون صفحه نظیر عنوان صفحه، تعدادتکرار کلمه در صفحه و محاسبه می شوند. در بخشی از این پروسه گوگل از پیج رنک برای تنظیم نتایج جست و جو استفاده می کند.
لذا سئو سایت هایی که مهم تر هستند به رده های بالاتر می آیند. نحوه ی رتبه بندی در گوگل ممکن است به این شرح باشد:
تئوری گوگل اینگونه بیان می کند که وقتی صفحه A به صفحه B لینک می دهد، بر این که از دیدگاه صفحه A ، صفحه B یک صفحه مهم است. پیج رنکهمچنین اهمیت لینک هایی را که به صفحه شده است، لحاظ می کند. اگر صفحه هایی که اهمیت بالایی دارند، به صفحه لینک بدهند؛ آنگاه لینک های آن صفحه به صفحات دیگر هم، اهمیت بیشتری می یابند. باید گفته شود که متن لینک به پیج رنک ارتباطی ندارد.
آن ابتدا که گوگل، هنوز یک پروژه دانشگاهی بود، طراحان آن فرمول اصلی خود در محاسبه پیج رنک را منتشر کردند. البته امکان دارد که آن ها دیگر دقیقا از خود آن فرمول استفاده نکنند و آن را توسعه داده باشند، اما با این حال هنوز هم به اندازه کافی دقیق به نظر می رسد.
((PR(A) = (1d) + d(PR(t1)/Ct1) + … + PR(tn)/ctn
برای محاسبه پیج رنک هر صفحه نیاز به دانستن پیج رنک تمام صفحاتی است که به آن لینک داده اند. در مثال زیر نحوه محاسبه پیج رنک، برای تنها چهار صفحه، بررسی می شود. صفحات C ، B ، A و D به صورت نشان داده شده در شکل زیر به یکدیگر لینک داده اند:
در ابتدا چون پیج رنک هیچ کدام از صفحات معلوم نیست، همه ی آنها برابر 1 فرض می شوند:
با قرار دادن 0.85=d ، پیج رنک چهار صفحه محاسبه می شود:
PR (A) =10.85+0.85{PR(C)/1} = 0.15+0.85{1/1} =1
PR (B) =0.575, PR (C) =2.275, PR (D) =0.15
شکل زیر پیج رنک های جدید را نشان می دهد:
این محاسبات نشان می دهد که صفحه C اهمیت بیشتری دارد. چون این محاسبات با در نظر گرفتن پیج رنک یکسان برای همه صفحات شروع شده است، چند بار دیگر هم محاسبات تکرار می شود تا پیج رنک واقعی صفحات محاسبه شود. در تکرار دوم پیج رنک ها به صورت زیر خواهند بود:
PR (A) = 2.58375, PR (B) = 0.575
PR(C) = 1.19125, PR (D) = 0.15
حال محاسبات، آن قدر تکرار می شود تا این که تغییرات در پیج رنک، ناچیز گردد. بعد از ۲۰ تکرار، پیج رنک ها به مقادیر زیر می رسند:
PR (A) = 1.4901259564, PR (B) = 0.7832552713
PR(C) = 1.5766187723, PR (D) = 0.15
و به این ترتیب پیج رنک تمام صفحات به دست می آید.
همان طور که صفحه C باعث تقویت پیج رنک صفحه A می گردد، پیج رنک جدید صفحه A هم باعث تقویت (PR ( C می گردد. این فیدبک موجود در محاسبه پیج رنک، در کارکرد مناسب آن بسیار مؤثر است.
برای این کار می توان نوار نوار ابزار مخصوص گوگل را نصب کرد. پس از نصب با مراجعه به هر صفحه، پیج رنک آن که عددی بین صفر تا ده است، در نوار ابزار نشان داده می شود.
نوار ابزار گوگل در بیان پیج رنک خیلی دقیق نیست و پیج رنک واقعی مورد استفاده در گوگل را در لحظه فعلی نشان نمی دهد و ممکن است عدد نشان داده شده برای مدتی قبل باشد. نوار ابزار تنها جایگزینی از پیج رنک واقعی را نشان می دهد. در حالی که پیج رنک خطی است، گوگل از یک گراف غیر خطی برای نشان دادن آن استفاده کرده است. لذا در نوار ابزار تغییر از ۲ به ۳ نیاز به افزایش کمتری دارد نسبت به حالتی که تغییر از ۳ به ۴ انجام می شود.
پیج رنک موضوع بسیار پیچیده ای است که غالبا اشتباه فهمیده می شود. اگر فرمول آن همان است که گفته شد، حتما موتورهای جست و جوی دیگر نیز می توانند از این فرمول استفاده کنند؛ اما چرا آنها نتایج دقیقی چون گوگل ارایه نمی دهند؟ این جاست که باید کمی تامل کرد. در حال حاضر اطلاعات کافی در اختیار نیست تا از همه چیز اطمینان صد در صد حاصل شود.
گوگل نیز تنها جایگزینی از پیج رنک واقعی را در نوار ابزار خود نشان می دهد. پیج رنک واقعی را گوگل در بازه های زمانی کمتری محاسبه کرده و در نتایج خود از آن بهره می گیرد. به هر حال پیج رنک تأثیرش را در پروسه رتبه بندی دارد یا اگر هم ندارد همه مدیران سایت ها را به خود مشغول کرده است!
پیج رنک بر لینک ها استوار است. بنابراین باید بازی با لینک را یاد بگیرید. در جای جای این مطالب به روش درست کاربرد لینک اشاره شده است. همه ی آنها را به کار گیرید اما برای دادن پاسخی ساده به این سوال که ظاهرا دغدغه روزانه همگان است، این گونه عمل
کنید:
پیج رنک (PageRank) و آلکسا رنک (Rank Alexa) بین مدیران سایت های ایرانی اپیدمی شده است. هر جا می روید سخن از آن است. خصوصا برای سایت هایی که درآمد تبلیغاتی برایشان مهم است.
هر چند هر دو تخمین خوبی اند اما اصل داستان نیستند. اگر در سایتی تبلیغ می کنید به جای الکسا رنک اش به میزان تاثیر آن سایت فکر کنید.
همین طور به جای تمرکز بر پیج رنک به گرفتن لینک از ساخت سایت های معتبر حوزه کاری خود، کسب کلیک بیشتر از نتایج جست و جوی گوگل و نگه داشتن بیننده برای مدت زمان بیشتر در سایت فکر کنید.