با مبحث راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش دوم) در ادامه پست قبلی همراه شما هستیم.
سایت چند زبانه به سایتی گفته می شود که محتوای آن با بیش از یک زبان در اختیار کاربران قرار بگیرد. مانند، سایتی که در کشور کانادا و به دو زبانانگلیسی و فرانسوی به کاربران خدمت رسانی می کند. به این نوع ساخت سایت ها multilingual گفته می شود. نمونه دیگری نیز وجود دارد. سایتی که در ایران وجود دارد و جامعه کاربران آن شامل کاربران ایران و کاربران آلمانی است. به این نوع سایت ها multi – regional گفته می شود.
داشتن یک سایت چند زبانه نیازمند دقت و نگهداری بیشتر از سایت یک زبانه است زیرا در صورت بروز مشکل در یک زبان، ممکن است زبان های دیگر هم تحت تاثیر قرار بگیرند. لذا در صورتیکه سایت چند زبانه ای را مدیریت میکنید، همیشه بعد از هر تغییر، همه زبان های سایت را کنترل کنید.
گوگل از روی محتوای صفحه به زبان صفحه پی می برد و از روی کد این کار را نمی کند. البته شما می توانید به کمک سرنخ هایی مانند lang attribute به گوگل کمک کنید که زبان صفحه را تشخیص بدهد. در صورتیکه برخی از صفحات طراحی سایت (طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی) به صورت اتوماتیک و توسط برخی سرویس ها مانند مترجم گوگل ترجمه شده اند، با استفاده از robots . txt مانع از کراول و ایندکسآن صفحات توسط موتورهای جستجو شوید.
مطمئن باشید که هر صفحه با همه زبانها به راحتی در دسترس کاربران است و کاربران بتوانند با یک کلیک اقدام به تغییر زبان صفحه کنند. از روشهای اتوماتیک برای ریدایرکت کاربران به زبان خاصی استفاده نکنید، به عنوان نمونه به یک به عنوان نمونه به یک کاربر در المان اجازه دهید که به صفحات انگلیسی و فارسی در سایت هم دسترسی داشته باشد و او را با ریداریکت خود کار به صفحه آلمانی هدایت نکنید. ریدایرکت خودکار مانع دسترسی کاربر و موتور جستجو به همه زبان های سایت است.
همان طور که گفته شد تشخیص زبان صفحه توسط گوگل از روی محتوای صفحه انجام می پذیرد اما انتخاب صحیح URL به کاربران کمک می کند که به راحتی از زبان محتوای صفحه مطلع شوند. به ایوان نمونه هر دو آدرس زیر گزینه های مناسبی برای URL یک صفحه فرانسوی در یک دامین ca. است.
example.ca/fr/velo-de-montagne
fr.example.ca/velo-de-montagne.html
اگر گوگل متوجه شود که کاربران یک کشور، جامعه هدف یک سایت (بهینه سازی سایت) است می تواند کیفیت نتایج جستجو را بهبود ببخشد. گوگل از روش های زیر می تواند متوجه شود که جامعه هدف یک سایت کدام کشور است.
example.com?loc=de