گوگل پاندا یکی از الگوریتم های گوگل است که ارائه داده تا سایت های اسپمر و ساخت سایت هایی که کارشان تولید محتوای بی کیفیت و کپی شده است پنالتی کند (در فرهنگ لغت گوگل پنالتی همان جریمه است).
فرمول کاری الگوریتم پاندا به صورت زیر است:
تعداد بازدید + مدت زمان هر بازدید + کیفیت محتوا = امتیاز شما در گوگل
اگر علاقه مندید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست بیاورید می توانید لینک های زیر را مطالعه کنید.
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Panda
https://moz.com/google-algorithm-change
http://www.seo-thww.seo-theory.com/google-panda/
الگوریتم پنگوئن گوگل در ۲۴ آپریل سال ۲۰۱۲ میلادی (سه شنبه ۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۱ شمسی) کار خود را در موتور جستجوی گوگل شروع کرد، این الگوریتم اهدافبسیار زیادی را دنبال می کند از جمله مطالب تکراری، وب اسپمر ها، سئو کلاه سیاه،لینک های زیاد و… اگه در این مطلب به طور مختصر نحوه کار آن بررسی خواهد شد.
هدف اصلی پنگوئن مبارزه با عوامل زیر است:
Authority به معنی اعتبار صفحه نزد موتورهای جستجو است. اگر اعتبار شما نزد موتورهای جستجو بالا باشد موتورهای جستجو شما را جزو لیست دوستان قرار می دهند و همین طور پنالتی زن پاندا و پنگوئن را برای شما غیر فعال می کنند. در زیر می توانید عوامل و دستور العمل های افزایش یا کاهش Authorityرا مشاهده کنید:
شما با رعایت این نکات می توانید به راحتی اعتبار وب سایت خود را افزایش دهید.
پیج لایوت ( Page Layout) یک الگوریتم وسیع مانند پنگوئن و پاندا نیست بلکه سیستمی است برای جریمه ی سایت هایی که تبلیغات آزار دهنده دارند. مانند تبلیغات پاپ آپ، تبلیغاتی که بین مطالب هستند، تبلیغات فلشی که بالا و کناره های سایت هستند.
این تبلیغات علاوه بر غیر حرفه ای بودن و آزار مخاطبان سایت باعث کاهش سرعت و انعطاف وب سایت شما نیز خواهند شد. به این دلایل گوگل با الگوریتم پیج الایوت قصد مقابله با این گونه وب سایت ها را خواهد داشت.
پس شما نیز سعی نمایید امکان تبلیغات خود را هوشمندانه انتخاب کنید و همینطور سعی کنید حجم تبلیغات خود را تا جای ممکن کاهش دهید.
دو دلیل برای استفاده از لینک ها برای موتورهای جستجو وجود دارد:
وقتی که موتورهای جستجو وارد یک صفحه وب می شوند، محتوای آن را در فهرست خود ذخیره می کنند و در این صورت است که تصمیم می گیرند با توجه به محتوا و کلمات کلیدی مناسب در متن چه امتیازی در رتبه بندی سئو سایت به آن صفحه بدهند.
البته گوگل تنها به محتویات متن امتیاز نمی دهد بلکه به تعداد لینکهایی که دیگر به صفحه شما داده اند و اعتبار آن سایت ها هم توجه می کند. به طور ساده این>طور می توان گفت که هرچقدر تعداد لینک های سایت های معتبر به سایت شما بیشتر شود رتبه شما در موتور جستجو بیشتر می شود.
ابزار اندازه گیری page ranking بعد ها بخشی از همه ی الگوریتم های امتیاز دهی سایت ها شد. چرا که راه بسیار خوبی برای ارزشیابی کیفیت یک سایتبود. این راه بسیار موثر بود چرا که می توان تعداد لینک هایی که به یک سایت می شود را به عنوان یک رای گیری درباره مناسب بودن محتوای سایت در نظر گرفت.
برای مثال اگر کسی به صفحه ی دیگری لینک کند پس حتما محتویات آن سایت سزاوار این بوده است که به آن لینک کنند. این بدان معناست که اگر کسی به سایتی لینک می کند در واقع آن سایت را به عنوان یک منبع مفید معرفی کرده است. در غیر اینصورت لینک نمی کرد. درست مثل این است که شما یک رستوران بد را به دوستان خود معرفی نمی کنید.
هرچند که سئو کارها خیلی زود راه هایی برای اداره page rank و کلمات کلیدی برای فریب گوگل پیدا کردند اما گوگل راه هایی برای شناسایی اینگونه سایت ها پیدا کرد و شروع به پاک کردن این نوع از سایت ها از صفحه جستجو کرد.
همچنین گوگل بسیاری از روش ها که در افزایش رتبه سایت خوب به نظر می آمد را در رتبه بندی خود بیهوده قلمداد کرد برای مثال ثبت وب سایت در یک وب دایرکتوری با هدف افزایش رتبه گوگل به این ترتیب که وب دایرکتوری محلی برای داشتنن لینک به وب سایت های دیگر در نظر می شد.
بنابراین گوگل شروع به جریمه اینگونه از سایت ها که از این روش های بیهوده استفاده می کنند، کرد.الگوریتم پنگوئن یکی از همین روش ها برای شناخت انواع ساخت لینک و جریمه کردن سایت هاست.